BEJ a respins din nou solicitarea de renumărare a voturilor pentru Primăria Bistriţa
Biroul Electoral de Circumscripție Județeană nr. 6 Bistrița-Năsăud a respins solicitarea PNL BN și a decis că nu se vor renumăra voturile pentru funcția de primar al municipiului Bistrița.
Hotărârea a fost luată, cu majoritate de voturi, după ce Biroul Electoral Central a trimis la BEJ să fie soluționată cea de a doua cerere a Partidului Național LIberal – Filiala Bistrița-Năsăud.
HOTĂRÂREA NR. 204/19.06.2024
referitoare Ia cererea Partidului Național Liberal – filiala Bistrița-Năsăud privind renumărarea voturilor pentru funcția de primar al municipiului
Bistrița, înregistrată la BEC cu nr. 2804/BEC2024/19.06.2024
Biroul Electoral de Circumscripție Județeană nr.6 Bistrița-Năsăud, întrunit în ședință Ia data de 19.06.2024, constată următoarele:
Prin Hotărârea nr.361 H/18.06.2024, Biroul Electoral Central (BEC) a respins, ca inadmisibilă, contestația formulată de Partidul Național Liberal – filiala Bistrița-Năsăud, înregistrată la BEC cu nr.2804/BEC2024/11.06.2024, împotriva Hotărârii nr. 199/14.06.2024, pronunțată de Biroul Electoral de Circumscripție Județeană nr.6 Bistrița-Năsăud.
În motivare, Biroul Electoral Central a reținut că Hotărârea nr. 199/14.06.2024, pronunțată de Biroul Electoral de Circumscripție Județeană nr.6 Bistrița-Năsăud, este definitivă și că nu există o cale de atac prevăzută de Legea nr.115/2015 împotriva Hotărârii nr.199/14.06.2024.
În aceeași zi, prin Hotărârea nr.365 H/18.06.2024, Biroul Electoral Central (BEC) a admis contestația formulată de Partidul Național Liberal – filiala BistritaNăsăud, înregistrată la BEC cu nr.2804/BEC2024/11.06.2024, împotriva Hotărârii nr. 199/14.06.2024, pronunțată de Biroul Electoral de Circumscripție Județeană nr.6 Bistrița-Năsăud.
În motivare, a reținut că Hotărârea nr.199/14.06.2024 nu se bucură de autoritate de lucru judecat, astfel că este admisibilă formularea unei noi cereri de renumărare voturi.
Prin Hotărârea nr.365 H/19.06.2024, Biroul Electoral Central (BEC) a desființat Hotărârea nr. 199/14.06.2024, pronunțată de Biroul Electoral de Circumscripție Județeană nr.6 (BECJ 6 BN), a constatat că din momentul publicării hotărârii încetează efectele Hotărârii nr.361 H/18.06.2024, pronunțată în aceeași zi de Biroul Electoral Central (BEC), cu privire la aceeași contestație și îndreptată împotriva aceleași hotărâri.
Totodată, prin hotărâre BEC a trimis către BECJ6 BN cea de a doua cerere de renumărare a voturilor formulată de Partidul Național Liberal – filiala Bistrița-Năsăud, în vederea solutionării.
Pentru a putea soluționa cererea de renumărare a voturilor la nivelul secțiilor de votare nr. 6, 11, 14, 15, 18, 23, 27, 30, 31, 37, 40, 43, 45, 46 și 53, formulată de Partidului Național Liberal – filiala Bistrița-Năsăud, și de efectuare a corecțiilor corespunzătoare în procesele verbale privind consemnarea rezultatelor votării la nivelul secțiilor de votare nr.16 și nr.28, trebuie stabilit cadrul legal în care se poate admite o asemenea cerere de renumărare.
Potrivit adresei BEC nr.2816C/13.06.2024, Biroul Electoral Central stabilește că instituția renumărării nu este prevăzută de legea nr. 115/2015.
Potrivit circularei BEC nr. 3278C/BEC 2024 /14.06.2024, Biroul Electoral Central a stabilit obligatoriu că operațiunea de renumărare a voturilor dintr-o secție de votare se poate aproba de birourile electorale de circumscripție doar în condițiile art. 95 din Legea nr.115/2015. În mod excepțional, numai în situația în care cheile legale de control nu pot fi închise, biroul electoral de circumscripție care deține buletinele de vot utilizate, din oficiu, poate dispune renumărarea acestora, operațiunea urmând a fi realizată de către membrii și personalul tehnic ai respectivului birou.
Procedura obișnuită, prevăzută de lege, prin care se poate efectua operațiunea de renumărare voturi, este prevăzută de art.95 din Legea nr.115/2015 și necesită formularea unei întâmpinări împotriva operațiunii de numărare a voturilor, asupra căreia biroul electoral al secției de votare hotărăște de îndată. Împotriva soluției date cu ocazia rezolvării întâmpinării se pot formula contestații în scris ce se prezintă președintelui biroului electoral al secției de votare, care eliberează depunătorului o dovadă de primire.
În cauză, Partidul Național Liberal – filiala Bistrița-Năsăud nu a urmat procedura prevăzută de art. 95 din Legea nr.115/2015, aspect ce reiese din observarea proceselor verbale de consemnarea a rezultatului votării, unde la punctul h) nu este menționată formularea vreunei întâmpinări de către Partidul Național Liberal – filiala Bistrița-Năsăud, urmată de o contestație, cu privire la operațiunea de numărare a voturilor, sens în care cererea de renumărare întemeiată pe art.95 din Legea nr.115/2015 va fi respinsă, nefiind îndeplinite condițiile premisă.
Procedura excepțională, prevăzută de circulara BEC nr. 3278C/BEC 2024/14.06.2024, pentru efectuarea operațiunii de renumărare a voturilor presupune două conditii de îndeplinit cumulativ. Prima se referă la cheile legale conținute de procesele verbale de consemnare a voturilor, respectiv cheile nu pot fi închise. A doua condiție se referă la titularul dispunerii renumărării, respectiv această operațiune se dispune din oficiu, de către biroul electoral de circumscripție care deține buletinele de vot utilizate. Dispunerea din oficiu a acestei operațiuni, exclude dispunerea la cerere, BEC trasând coordonatele obligatorii în care se efectuează operațiunea, prin circulara menționată.
În cauză, niciuna dintre cele două condiții nu este îndeplinită, sens în care cererea de renumărare formulată va fi respinsă. În ce privește cheile legale de control, acestea au fost închise, procesul verbal centralizator cu privire la alegerile locale în județul Bistrița-Năsăud a fost predat la Biroul Electoral Central în data de 13.06.2024, fiind întocmit procesul verbal de predare-primire înregistrat la BEC sub nr. IPVFL/BEC2024/13.06.2024.
Cu această ocazie, Biroul Electoral Central a verificat închiderea cheilor legale, de altfel, dacă cheile legale de control nu puteau fi închise, nici nu putea fi întocmit procesul verbal centralizator cu privire la rezultatul votului pentru funcția de primar al municipiului Bistrița. Totodată, niciun birou electoral de circumscripție nu a dispus din oficiu renumărarea voturilor, existând doar o cerere formulată în acest sens de către un partid politic.
În ce privește motivele de fond ce stau la baza cererii de renumărare, chiar si în situația în care cererea ar îndeplini condițiile de formă din procedura obișnuită sau din cea excepțională, BECJ 6 BN reține că nu sunt întemeiate.
Grupând motivele cererii, BECJ 6 BN reține că se referă la: lipsa semnăturilor unor membri ai biroului electoral al secției de votare pe procesul verbal de consemnare a rezultatului votării, faptul că la anumite secții de votare, în procesulverbal de consemnare al rezultatului votului, numărul de semnături nu este egal cu numărul buletinelor de vot valabile adunat cu cel al buletinelor nule, neconcordanta între fotografia procesului verbal fotografiat încărcat în SIMPV la nivelul secției de votare și cel original verificat de biroul de circumscripție municipală nr.l Bistrița, neconcordanțe invocate cu privire la secțiile nr. 16 și 28.
Potrivit dispozițiilor art. 94 alin 5 din Legea nr. 115/2015, lipsa semnăturilor unor membri ai biroului electoral nu are nicio influență asupra valabilității procesului-verbal și a alegerilor, sens în care acest motiv nu poate sta la baza unei cereri de renumărare a voturilor.
În ce privește faptul că pentru anumite secții de votare în procesul-verbal de consemnare al rezultatului votului, numărul de semnături nu este egal cu numărul buletinelor de vot valabile adunat cu al buletinelor nule, BECJ 6 BN reține că potrivit art. 94 alin. 3 litera c) din Legea nr. 115/2015, cheia legală de control este cSb-d.
Potrivit acestei chei legale de control, numărul de voturi valabil exprimate trebuie să fie mai mic sau egal cu diferența dintre numărul de alegători ce s-au prezentat la vot (numărul de semnături din listele electorale) și voturile nule. Practic, în situația în care pe listele electorale sunt mai multe semnături decât buletinele de vot din urne, cheia legală este respectată și se poate închide.
Cererea de îndreptare a corecțiilor din procesele-verbale de consemnare a rezultatului votului la secțiile nr.16 și 28, are la bază motivarea că procesul verbal fotografiat la nivelul secției nu coincide cu procesul verbal original de consemnare a rezultatului votului ce a fost verificat de Biroul de Circumscripție Municipală nr.l Bistrița, invocându-se că s-a întocmit în fals un alt proces verbal față de cel fotografiat la secția de votare.
BECJ 6 BN reține că, întocmirea în fals a unui alt proces verbal de consemnare a rezultatului alegerilor diferit de cel fotografiat la secția de votare, poate sta la baza unei cereri de repetare a scrutinului pe motiv de fraudă electorală, prevăzută de art. 39 litera h) din Legea nr. 115/2015 și nu de renumărare a voturilor.
Partidul Național Liberal – filiala Bistrița-Năsăud a formulat o cerere de repetare a scrutinului (anulare a alegerilor) pentru alegerea primarului municipiului Bistrița, însă BEC a respins această cerere prin Hotărârea nr.269H/13.06.2024, după analiza motivelor referitoare la întocmirea în fals a unui alt proces verbal diferit de cel fotografiat la secția de votare.
Operațiunea de predare, verificare a proceselor-verbale de consemnare a rezultatului alegerilor de la birourile electorale ale secțiilor de votare către biroul de circumscripție municipală este reglementată de Hotărârea BEC nr. 154H/21.05.2024 și prevede verificarea proceselor-verbale de consemnare a rezultatului alegerilor originale, respectiv cele aduse fizic la sediul biroului de circumscripție municipală, sub aspectul corectitudinii întocmirii și a corespondenței cu datele introduse în aplicația SIMPV.
În cauză, procesele-verbale de consemnare a rezultatului alegerilor originale, respectiv cele aduse fizic la sediul biroului de circumscripție municipală, corespund cu datele introduse în sistemul SIMPV la nivelul secției de votare, astfel că motivul indicat cu privire la neconcordanța procesului verbal fotografiat cu cel original adus spre verificare, semnat de membrii biroului electoral al secției de votare, nu poate fi un motiv temeinic pentru a sta la baza operațiunii de renumărare a voturilor.
De altfel, potrivit Hotărârii nr.43/11.06.2024, pronunțată de Biroul de Circumscripție Municipală nr. 1 Bistrița, buletinele de vot valabil exprimate aferente secției de votare nr.16, au fost renumărate chiar în fața acestui birou, ocazia cu care s-a constatat că cele consemnate în procesul verbal de consemnare a rezultatului votării sunt conforme cu realitatea.
În ce privește secția de votare nr. 28, examinând numărul de voturi pentru PNL, din fotografia încărcată în SIMPV, respectiv 289, se poate constata cu ușurință că este o simplă eroare de scriere, în procesul verbal verificat la nivelul biroului de circumscripție municipală numărul voturilor valabil exprimate pentru PNL fiind de 239, identic cu cel consemnat în datele introduse în aplicația SIMPV. Ambele proceseverbale, cel fotografiat și cel original verificat la nivelul, în afară de voturile aferente PNL, conțin același număr total de voturi valabil exprimate, respectiv 580, și același număr al voturile aferente celorlalți candidați, respectiv 269 pentru candidatul PSD, 34 pentru candidatul AUR, 17 pentru candidatul PNȚMM, 21 pentru candidatul ADU.
Cât timp operațiunea matematică este corectă, doar în situatia 580=239+269+34+17+21, este evident că în fotografia încărcată, cifra zecilor a fost eronat scrisă din 3 în 8.
Susținerea potrivit căreia în toate secțiile de vot buletinele sigilate au fost date pe cantitate și nu pe număr, astfel că nu se cunoaște cu exactitate numărul lor, nu este de natură a atrage vreo suspiciune cu privire la legalitatea procesului electoral, din moment ce tocmai aceasta este procedura reglementată de prevederile art. 93 alin. 1 lit. b teza a II-a din Legea nr. 115/2015, care dispun că ” în cazul în care există pachete intacte cu buletine de vot, mențiunea ”ANULAT” se înscrie o singură dată pe pachetul respectiv și se aplică o singură dată ștampila de control a secției de votare; numărul acestor buletine se înscrie la pct. f) al procesului-verbal prevăzut la art. 94 alin. (3) ”
Mai mult, lipsa semnării de către reprezentantul PNL a procesului-verbal de consemnare în secțiile de votare nr. 43, 46, respectiv 49, nu reprezentând un motiv de nelegalitate, dispozițiile art. 94 alin. 5 din Legea nr. 115/2015 dispunând că ”Lipsa semnăturilor unor membri ai biroului e/ectora/ nu are nicio influentă asupra va/abi/ității procesu/ui-verba/ și a a/egeri/oH’.
Afirmația potrivit căreia în mai multe secții s-au găsit cu două sau mai multe voturi în urna de primar, decât numărul de alegători atestat nu are susținere faptică, din moment ce în astfel de situații, cheia legală de control reglementată de art. 94 alin. 3 din Legea nr. 115/2015 ( numărul de voturi valabil exprimate este mai mic sau egal cu numărul total al alegătorilor care s-au prezentat la urne minus voturile nule) nu ar fi putut fi închisă. Or, după cum s-a arătat anterior, cheile legale de control au fost închise la toate secțiile de votare.
Pregătirea președinților secțiilor de votare, cunoștințele ori vârsta acestora, fără indicarea concretă a secțiilor de votare la care se referă, reprezintă aspecte ce exced competenței biroului electoral de circumscripție județeană și, raportat la cele anterior expuse, nu pot justifica prin ele însele operațiunea excepțională de renumărare.
În aceste condiții, Biroul de Circumscripție Județeană nr.6 Bistrița-Năsăud va respinge, cu majoritate, cererea Partidului Național Liberal – filiala Bistrița-Năsăud, referitoare la renumărarea voturilor pentru funcția de primar al municipiului Bistrița.
BIROUL ELECTORAL DE CIRCUMSCRIPȚIE JUDEȚEANĂ NR.6 BISTRIȚA-NĂSĂUD HOTĂRĂȘTE:
Art.l. Respinge, cu majoritate, cererea Partidului Național Liberal – filiala Bistrița-Năsăud, referitoare la renumărarea voturilor pentru funcția de primar al municipiului Bistrița.
Prezenta hotărâre se aduce la cunoștință publică pe pagina de internet a Biroului Electoral de Circumscripție Județeană nr.6 Bistrița—Năsăud, se afișează la sediul BECJ nr.6 Bistrița—Năsăud și se comunică contestatorului.
Definitivă.
PREȘEDINTE
BIROUL ELECTORAL DE CIRCUMSCRIPȚIE JUDETEANĂ
- 6 BISTRIȚA-
CELE MAI CITITE ȘTIRI
Accident rutier, cu patru victime, la Herina
28.11.2024
ULTIMELE COMENTARII
Baronul
29.11.2024Nu ne pasa cu cine te-ai întâlnit. Ne mai spuneți după alegeri...
la articolul Radu Moldovan: "N-am întâlnit niciun om care să-mi spună că votează cu doamna Lasconi sau cu domnul Georgescu
Votantul Anonim
28.11.2024Ne întoarcem iarăși la nu contează câți votează , contează cine numără voturile?Cine este pro-rus acum ?
la articolul CCR cere renumărarea tuturor voturilor de la alegerile prezidențiale
Ivan Suciu
28.11.2024Halucinant să îl vezi pe acest trepăduș găunos dându-și cu părerea de la elasticul de chiloți, la piatra filozofală. Nici tu nu ai priceput bine mesajul de debarasare de psd ? Este așa : PLECAȚI ȘI NU MAI VENIȚI !
la articolul Ce proiecte importante a sprijinit Daniel Suciu, pentru județul Bistrița-Năsăud
Ivan Vicol
28.11.2024Alt sfertodoct digital, cică el nu își dă demisia că nu are motiv, un neica nimeni cu o singură calitate: obraz gros psd. Nu ai ințeles mesajul Ivane ? Ți-l vom reaminti duminică. Nu mai e Ciolacu să dea ochii imprejur : oh ai venit și tu Bogdane, și tu Sorine ? Da, �...
la articolul Bogdan Ivan: "Ce am făcut în Parlamentul României pentru tine"
COMENTARII